Blog van een makelaar
Welkom op de blog van Link Makelaars & Taxateurs. Hier schrijven wij over de woningmarkt, (ver)koop van woningen en actuele onderwerpen in ons vakgebied.
Dat is snel verdiend! | De courtage van een makelaar
“Haha dat denken mensen vaak wel ja! Er is zeker een categorie woningen die na een beperkt aantal bezichtigingen al verkocht wordt, maar er blijven ook altijd woningen waarbij je er een stuk harder aan moet trekken. Zelfs binnen de huidige woningmarkt. De ene woning gaat heel snel, bij de ander duurt het heel lang. Het komt ook echt wel voor dat wij enorm over onze uren heen gaan, maar daar doen we nooit moeilijk over. Dat is gewoon het risico van het vak. Het voorwerk is er altijd natuurlijk. Bezoek aan de woning, verkoopstyling, foto’s maken, plaatsing op Funda, contact met de verkoper en klaar staan voor vragen en advies.”
“Elke makelaar mag zelf zijn tarieven bepalen. Hoe de kosten zijn opgebouwd kan dus best verschillen. Betaal je bijvoorbeeld een vast percentage na de verkoop of is het een vast bedrag? Zijn er opstartkosten zoals kosten voor foto’s en plaatsing op Funda? Moet je een bedrag betalen als je de opdracht intrekt voordat de woning verkocht is? Of betaal je een vast bedrag per afgenomen dienst? Dat zijn allemaal dingen waar je op kunt letten en naar mag vragen bij een makelaar.
“Het is verstandig om je te verdiepen in de dienstverlening. Vraag niet alleen wat het kost, maar ook wat je daarvoor krijgt. Maken zij de foto’s of regel je dat zelf? Wie leidt geïnteresseerde kijkers rond? Bij wie kan een koper met zijn vragen terecht? Bespreek hoe de onderhandelingsstrategie wordt bepaald en hoe vaak je contact hebt met elkaar. Leg uiteindelijk alle afspraken vast in een dienstverleningsdocument. Maak je later nog aanvullende afspraken, bevestig dit dan even per mail. Dan heb je alles zwart op wit.
“Dat is een lastige vraag. Als de makelaar haar courtage goed onderbouwt en men er een goed gevoel bij heeft, is dit in de regel een redelijke courtage. Vaak vindt men de courtage aan de hoge kant, echter zit er een hele dienstverlening achter, daarom is het ook zo belangrijk te vragen naar wat de gekozen makelaar daarvoor gaat doen.
Overspannen woningmarkt
De invloed van de coronacrisis op de woningmarkt
Het NVM volgt de richtlijnen van het RIVM. Wat betekent dat wij zoveel mogelijk op afstand doen. Daarin moesten we creatief zijn, maar dat gaat eigenlijk heel goed! We hadden een meneer aan de lijn die zijn woning graag wil verkopen. We hebben hem gevraagd een video en foto’s met zijn telefoon te maken en dit beeldmateriaal bij ons aan te leveren. Vervolgens konden wij een goede schatting maken van een reëel verkoopprijs. We kunnen nog steeds foto’s maken en verkoopstyling uitvoeren, dan zijn de bewoners gewoon even een blokje om. We zorgen dat de woning verkoopklaar is, en staan in de startblokken om de deze online te zetten zodra de situatie dat weer toelaat.
Dit neemt wel wat af, maar er vinden nog steeds bezichtigingen plaats. We zorgen dan dat we met maximaal drie personen in de woning zijn en gepaste afstand houden. Of wij wachten even buiten terwijl de woning wordt bekeken. En uiteraard, als mensen zich niet lekker voelen verzoeken we ze om zich af te melden. Onlangs hebben we onze 1e digitale bezichtiging op Facebook gezet (Rijksstraatweg 101). Dan krijgt men alvast een 1e indruk van de woning. Toch moet je uiteindelijk wel echt zelf door een huis lopen om aan te voelen of het wat voor je is.
Het bieden ging altijd al telefonisch, dus daarin verandert niks. De overdracht verloopt soms wel anders. Er zijn notarissen die ervoor kiezen om je vantevoren een volmacht te laten tekenen, zodat je op de dag van overdracht niet meer langs hoeft te komen. Wij voeren met de koper de inspectie uit, geven na akkoord de sleutel en de koper belt de notaris om de overdracht te bevestigen. Nog steeds een feestelijk moment, maar nu zonder handen schudden. Dat is wel een beetje gek.
De bezichtigingen in het hele land nemen nu wel wat af, maar er wordt toch nog volop gekocht. De oriënterende huizenzoekers haken veelal als eerste af mede door het coronavirus en omdat ze de economische gevolgen hiervan afwachten. De potentiële kopers met serieuze plannen zijn er echter nog volop. Het aantal nieuwe verkoopopdrachten is dan ook nog steeds stijgende. Wel zien we een verschuiving. Gezien de roerige tijd en de steeds verder aangepaste maatregelen. De verkoop van een woning wordt veelal start klaar gemaakt en over een aantal weken te koop aan geboden, wanneer men weer rustig ‘live’ kan bezichtigen.
Is de coronacrisis een aankondiging van een val van de huizenprijzen? Daar is nog geen indicatie voor. De woning schaarste is nog onveranderd hoog, het woningaanbod laag. En dat laatste geldt dus ook voor de rente.
Als er minder transacties plaats vinden, zullen er weinig woningen op de markt aanwezig zijn. Bij veel aanbod ontstaat een prijsdaling, maar als dat aanbod er niet is… Dit is een dusdanige situatie die niet te vergelijken is met bijvoorbeeld de grote financiële crisis.
Je huis verkopen via social media
“Ja hoor, dat mag gewoon. Je mag en kan alles in principe zelf doen. Maar, dat ‘alles’, is nog best veel. Het zelfstandig verkopen van je huis vraagt veel van je tijd en kennis. Als makelaar nemen we onze klanten veel uit handen, daar sta je niet altijd bij stil".
“Er is veel vraag en beperkt aanbod op de woningmarkt. Woningen verkopen snel, vandaar dat men denkt: ‘dat kan ik zelf wel’. Of mensen starten met een vermelding op social media om eens te peilen hoe hun woning in de markt ligt. Vooral de jongere generatie onderzoekt de mogelijkheden van zelfstandig verkopen, maar ook de oudere generatie houdt het soms liever in eigen beheer. We zien wel verschil in hun beweegredenen. Jongeren willen makelaarskosten besparen, senioren zien liever hun woning met alle foto’s en details niet op Funda. Voor die laatste groep is de stille verkoop bij een makelaar een goed alternatief.”
Het risico van zelfstandig verkopen is dat je je te veel richt op één koper. Je hebt zelf een vraagprijs bepaald, iemand biedt de vraagprijs en je besluit hiermee akkoord te gaan. Snel verkocht en zonder makelaarskosten, klinkt natuurlijk als een win-winsituatie. Maar wellicht doe je jezelf toch tekort. Als makelaar helpen wij je met de juiste waardebepaling van je huis, die kan zomaar hoger liggen dan wat jij in gedachten had.
“We doen de juiste waardebepaling van je woning, maken de foto’s, verzorgen de promotie van je huis, regelen de bezichtigingen, schatten de potentiële kopers in, beantwoorden al hun vragen en adviseren jou bij de onderhandelingen. Is de koop rond, dan verzorgen we de koopovereenkomst, schakelen een taxateur in, controleren de officiële stukken van de notaris en zijn aanwezig bij de eindinspectie en overdracht. We ontzorgen en bemiddelen van begin tot eind. vooral starters op de woningmarkt en mensen die hun 1e woning verkopen lopen tegen veel vragen aan. Dan is het fijn als je bij je makelaar kunt aankloppen”, sluit Heidi af.
Ben je benieuwd naar de waarde van jouw woning en de mogelijkheden om deze te verkopen? Neem dan vrijblijvend contact op via 0511 469 048.